Je možné nahradit Phytolampu běžnou lampou?
Lze pro rostliny použít běžné denní žárovky? To znamená, že si zároveň sednout k psacímu stolu, a aby stejná lampa svítila na okenní parapet rostlin?
Máte dotaz na zahradu? Zeptejte se našich odborníků a zkušených zahradníků.
Zeptejte se
Otázka je v následujících sekcích: otázky, lampy na sazenice, doplňkové osvětlení, tipy, výběr redaktora
239 komentářů 3 děkuji za dotaz oblíbený 189059 zobrazení
Sdílet odkaz
Kopírovat odkaz
Autor otázky:
Alexander Minsk 12. ledna 2018, 00:13
Poděkovat! Poděkoval jsi 12064
Připnutý komentář od MimiVanTango:
Podle mých dlouholetých pozorování a zkušeností jsou lampy tzv. “denního světla” jedna z nejhorších možností pro doplnění sadby, spektrum je příliš jednostranné a intenzita světelného toku nízká (mimochodem jsou jsou dost škodlivé pro oči), mnohem lepší se ukázalo HPS (ale spektrum je také dost jednostranné, je nutný přídavek metalhalogenidem) U LED asi nejlepší výsledek a ne bicolor, ale multispektrum (včetně zelené).A pokud se nebudeš namáhat, můžeš si přisvítit lumema (lepší než nic).lampa na sazenice, pak přešla na HPS (teď používám pořád), ale skoro úplně přešla na LED.

Lampy si montuji sám, snažím se volit širší spektrum.

Pod takovými bicolory také dobře rostou.
Připnutý komentář od Khalilov-f:
Shulman. Po mnoho let, dokud se neobjevily fytolampy, jsem používal podomácku vyrobený osvětlovač, zkonstruovaný ze dvou 40wattových zářivek, nalepil jsem spodní část osvětlovače potravinářskou fólií. Nyní již tři roky používám fytolampu navrženou stejným způsobem a nevidím rozdíl. Zřejmě byste neměli kupovat a marně vyhodit 3000 kvůli módě. Ale je to na tobě.
Osvětlovač se dvěma 40W zářivkami


Osvětlovač dvou fytolamp, každá 120 cm
Všechny odpovědi a komentáře (239)
28 Leden 2019, 20: 59
A moje fytolampa svítí bílým světlem, ne červeným a ne modrým. Nebo to tak vypadá při focení? A rozdíl je obrovský od pouhých LED žárovek pro denní svícení. Rostliny se neprotahují. Vypadají mnohem lépe. A taky jsem experimentoval se všemožnými lampami – moje rostliny se natahují a otáčejí až po této lampě. Nereaguje na žádné jiné žárovky.
29 Leden 2019, 11: 25
Julie, co znamená „natáhnout“? Natahují se také, nebo jen dobře rostou?
29 Leden 2019, 12: 18
Ne, neprotahují se, to neřekla. Otáčejí se za svítidlem, například pokud se pohybuje nebo pokud rostlina není přímo pod lampou. Ne všechny se pod něj vejdou. No, něco jako když se rostliny otáčejí k oknu pro světlo.
29 Leden 2019, 12: 38
Samozřejmě, teď už chápu)). Jste s lampou spokojeni? Váhám mezi tím, jestli koupit nebo ne.
29 Leden 2019, 13: 17
Shulman. Po mnoho let, dokud se neobjevily fytolampy, jsem používal podomácku vyrobený osvětlovač, zkonstruovaný ze dvou 40wattových zářivek, nalepil jsem spodní část osvětlovače potravinářskou fólií. Nyní již tři roky používám fytolampu navrženou stejným způsobem a nevidím rozdíl. Zřejmě byste neměli kupovat a marně vyhodit 3000 kvůli módě. Ale je to na tobě.
Osvětlovač se dvěma 40W zářivkami


Osvětlovač dvou fytolamp, každá 120 cm
29 Leden 2019, 13: 26
Móda s tím nemá nic společného. Nemám rád denní žárovky. Nachází se v blízkosti není příjemné pro oči. A moje rostliny reagovaly na tyto lampy jinak. A teď vaše fytolampa svítí růžově – je to takové světlo v přírodě? Protože ten můj je bílý.
29 Leden 2019, 13: 34
Julie, není úplně nutné, aby majitelé měli rádi světlo ze zářivek při osvětlování sazenic („Nelíbilo se mi to“). Jejich hlavním cílem je osvětlit sazenice a po mnoho let, 15-20 let, moje sazenice měly rády své světlo (myslím): vždy rostly vynikající sazenice. Co dalšího je potřeba?
29 Leden 2019, 13: 40
„To se mi líbí“ nebo ne, je také důležité, zvláště pokud je tato lampa ve stejné místnosti, kde člověk neustále žije. Zkuste sedět poblíž okna, na kterém visí otravná lampa.
29 Leden 2019, 13: 51
Světlana. každému jeho místo. Nebudu sedět u fialových lamp, nejsem sazenice. Raději bych seděl ve své kanceláři blízko počítače, dobře? Omlouvám se, že jsem nedal na vaši radu: “Zkus si sednout.”
29 Leden 2019, 14: 04
Ne každý má své vlastní místo a každý má své vlastní životní podmínky. Myslím, že bys to měl pochopit.
3. února 2019 12:33
Světlo z lampy je užitečnější než z počítače)))
3. února 2019 13:00
Alexandra, podle toho jakou lampu. Úsporné žárovky jsou škodlivější než počítač. A smartphony jsou škodlivější než lampy. Počítač je oproti nim až na 3. místě.
3. února 2019 13:05
Světlo, proč jsou energeticky úsporné žárovky škodlivé? Vím pouze, že jsou škodlivé díky přítomnosti rtuti, ale tato škodlivost je spojena s obtížností likvidace, nikoli použití.
3. února 2019 13:49
Vyzařují modré spektrum. Ještě před 15 lety, když je v práci pověsili, jsem cítil, že můj zrak jimi velmi trpí. A kupci přicházejí kupovat brýle a stěžují si na lampy.
A to se na posledních seminářích o brýlových čočkách říká vždy.
3. února 2019 13:55
Spektrum lze vybrat výběrem lampy. Osobně mi vadí červené a fialové lampy na oknech jako pocta poslední módě. A to používám zářivky (a teplé barvy, při nákupu se ptají, jestli dát teplé nebo studené) a i do soutěže jsem napsal příspěvek o svítidle, které je instalováno na straně balkónu a svítí z okna v večer, potěšující oko tím, že tam není tma .
3. února 2019 17:45
Tedy to, co pověsili v práci a pro dům. používané Leninem i Lenonem. Co vám řekli o bezpečnostních opatřeních? Porovnejte elektrické svařování se svíčkou)))
3. února 2019 17:48
Ludmilo, v energeticky úsporných lampách jsou škodlivé věci, zatímco naše „věda je málo známá“, jako v mikrovlnných troubách, mobilních telefonech..)))
7. února 2019 11:30
Ano, souhlasím!
3. února 2019 12:34
je důležité, jak to dát za sebe))
29 Leden 2019, 14: 02
To není můj jediný cíl. A jelikož je lampa v kuchyni a trávím tam hodně času, je to pro mě důležité.
29 Leden 2019, 14: 16
Julie, o tom mluvím.
29 Leden 2019, 13: 33
Ano. Spokojený. Pravda, moje lampa je malá. Plocha osvětlení až 1 mXNUMX. m. Ale podařilo se mi pod ním vypěstovat rajčata, lilie a papriky. Pod jinými lampami se všechno natahovalo, chřadlo a nekvetlo. Protože je okno na východ, je tam málo slunce a světla, zvláště na podzim a v zimě.
6. dubna 2019 10:54
Julie, napište prosím značku vaší lampy a její parametry (pokud je to možné: emisní spektrum). Chcete-li koupit přesně to samé jako vy. Děkuju!
29 Leden 2019, 14: 08
Někdo výše použil velmi smysluplné slovo. Lamposrach))) Velmi přesné. Jen jsem vyjádřil svůj názor. Jak to bylo se mnou. Ano, obvykle neposlouchám mnoho lidí o takových otázkách, jako je například používání lamp, nějaké květináče na sazenice atd., dokud to sám nevyzkouším. Líbilo se mi to, vidím výsledek. To je vše. Ale to je můj osobní názor. U některých je to jinak. To je jejich zkušenost.
3. února 2019 12:32
věda o lampách))
3. února 2019 12:32
Dlouho jsem přemýšlel, studoval, nakupoval, četl. zkrátka. Použil jsem tu nejobyčejnější „denní“ lampu z minulého tisíciletí („našel jsem ji na půdě“), světle modrou záři. Je dlouhý asi loket, leží vodorovně, umístil jsem ho svisle na parapet, mezi počítač a sebe. Modrá barva splynula s monitorem a dostavil se efekt dne, oči byly méně unavené (zde je potřeba se poradit s očními lékaři, přečíst PRO a PROTI). Rostliny rostly, ne že by to bylo lepší nebo horší, bez takové lampy v tuto roční nebo denní dobu vůbec neklíčily
3. února 2019 13:11
Počítač a televizi byste měli sledovat se zapnutými světly, vaše oči se tak méně unaví
A sedět u počítače v počítačových brýlích.
3. února 2019 17:36
Svetlano, pak je lepší sledovat počítač s vypnutým monitorem. (VTIP ROKU. kdo ještě neví)
3. února 2019 17:37
Počítačové brýle a virtuální realita: samostatné téma))
3. února 2019 18:15
To je přesně místo, kde jsou Lenin a Lenon))
26 Leden 2021, 15: 49
Vědci již dlouho prokázali vliv různých světelných spekter na vidění a dokonce i na lidské tělo a zvířata. Je známo, že červené spektrum se všemi svými odstíny vzbuzuje agresi, ale modré spektrum uklidňuje a uvolňuje. Chci říci, že rostliny také vnímají náladu člověka a ještě více světlo. To je důvod, proč rostou lépe v měkkém, klidném osvětlení.
5. února 2019 21:51
Eh, zrovna jsem se tu včera zaregistroval. Taková zajímavá diskuze mi unikla.
No, napíšu svůj názor na použití fytolamp a konvenčních LED lamp. )))
7. února 2019 12:48
nic vám neuniklo, záznamy byly uloženy, můžete se k nim roky vracet, doplňovat je, hodně štěstí na webu))
8. února 2019 13:49
Gratuluji k otevření časopisu. Můžete se podělit o své zkušenosti. A v jaké třídě začal proces vlastnictví dače: 18-5..13 let (u nás to byla 7-8 třída) Mám daču od nuly od roku 2011, po dlouhé přestávce, ačkoli jsem vyrůstal v r. vesnici a měl neustále školní mrkev a brambory))
9. února 2019 19:08
Ano, zahradničím od svých 13 let.
9. února 2019 19:13
Zde je moje skupina, kde jsem psal o lampách
9. února 2019 23:49
existuje něco podobného jako překlad Google)) Poraďte se s Fransem Khasanovichem))
10. února 2019 00:59
co se stalo? Odkaz nefunguje? Kdo je Frans Hasanovich? Expert? Představte mě.
10. února 2019 01:16
Vitalij a France Khasanovich jsou odborníkem na naše stránky, uznávaným agronomem, kandidátem zemědělských věd a uznávaným pracovníkem zemědělství.
7dach.ru/profile/Khalilov-f/
10. února 2019 15:15
Olgo, moc děkuji, že jsi nám správně řekla o Fransi Khasanovičovi, rád budu sledovat jejich dialog, výměnu zkušeností a mládí, je to už celých pět let, co mi bylo 13 a tady je jen půl století a generace studentů, série knih)))
9. února 2019 19:30
byznys je byznys a sazenice vyrostou bez futolamp. Hlavní věcí je zasadit rajčata ne brzy, ale ve správný čas pro váš region. Pro mě je to 10. až 15. března a transplantace do skleníku 1. až 10. května. Den je již delší a světla je dostatek, téměř bez dodatečného přisvícení jednoduchými zářivkami.
10. února 2019 03:47
Myslel jsem, že v Jaroslavli je tepleji než na Sibiři)) Rajčata také vysévám 15.-20. března a podle počasí je sázím do skleníku,
v roce 2016 jsem to zasadil 8. května a nebyl jsem jediný, v té době byla vysazena polovina vesnice a v roce 2018 sníh napadl 2. května a zůstal den, musel jsem počkat do 10. ale všechny sazenice byly ve skleníku, světla bylo dost, topení bylo zapnuté v noci, takže z toho nic nebylo,
a v domě, když ji pěstuji, osvětluji ji v zatažených dnech a ve večerních hodinách nebudu kupovat „futolampy“, věším obyčejné, jednu žlutou vedle modré, všechno dobře roste. , úrody je dost, občas přebytky prodám.
27. února 2019 20:18
Včera jsem sledoval video zemědělské společnosti “Partner”, doporučuji youtu.be/jP57gbNGL6Y
18. března 2019, 21:33
Proto se používají speciální typy osvětlovacích lamp:
červená (vlnová délka od 600 do 720 nm) a oranžová (od 595 do 620 nm) jsou pro rostlinu nejdůležitější a nezbytné rozsahy záření, které dodávají energii potřebnou pro fotosyntézu. Kromě toho ovlivňují rychlost vývoje rostlin, například přebytek oranžových a červených paprsků vám umožní oddálit přechod do kvetení, což je důležité, pokud například k určitému datu vynutíte fialové a baňaté cibule
modrá (rozsah 380-490 nm) – také se přímo účastní fotosyntézy. Jsou potřebné především pro tvorbu bílkovin a ovlivňují také růst rostlin. Rostliny, které přirozeně rostou v podmínkách krátkého dne, kvetou rychleji, když se pěstují doma právě pod vlivem fialovomodré části spektra.
ultrafialové paprsky (spektrum 315-380 nm) neumožňují rostlinám se „natahovat“ a jsou tak nezbytné pro syntézu některých vitamínů. Ostatní paprsky v tomto rozsahu (vlnová délka 280-315 nm) pomáhají zvýšit odolnost rostlin proti chladu
zelené (490-565 nm) a žluté (565-595 nm) vlny nejsou pro vývoj rostlin tak důležité
Více podrobností zde.
7. září 2024, 03:53
Tato otázka mě také zaujala) Všechny jsem vygoogloval.
Spectra v barevném označení:
– modrá – vegetace
– všechny odstíny červené, kromě infračerveného – kvetení a plodení
– fialová (imitace UV) – v malých dávkách pro imunitu rostlin, produkci alkaloidů (nikotin v tabáku, kofein atd.)
– infračervená – signalizuje genetickému programu semínek, že je čas se probudit. A v této části spektra bylo ještě něco
– zelená – také potřebná, ale nepamatuji si, k čemu
Bílá, jak víme, je součtem všech barev. Ale pokud to zkontrolujete spektrometrem, tak každý typ lampy má jiný spektrogram. Mimochodem, HPS má spektrum, které je nejbližší spektru slunce. Existují LED plnospektrální výbojky s uvedeným spektrogramem podobným světlu z našeho svítidla.
Co ještě kytky a tak. Aha, ta škoda z míry blikání lamp (nejškodlivější jsou obyčejné zářivky, které jsou všude a padělky kvalitnějších LEDek a svítidel sestavených na mozolnatých čínských kolenou ). Škodlivé barvy v osvětlení jsou modrá všech odstínů a fialová (až slepota, ale vše začíná krátkozrakostí s různými zakaleními čočky atd.)
P.S.: Něco takového. Lepší je používat pěstební truhlíky apod., které jsou neustále zavřené. Například sazenice nebo jinou zeleninu pěstujte ve skříni.
8. září 2024, 19:28
Ve skříni je horko. I na stole u zdi jsou sazenice horké. Z lamp vychází teplo.
8. září 2024, 22:34
Můžete nainstalovat ventilátor. A všechny lampy propojte s ventilátorem přes časovač. Vznikne téměř autonomní systém. A pokud vám nevadí peníze, můžete tam dát i zvlhčovač vzduchu. A bude to naprosto v pořádku) V každém případě byste se měli o své oči starat – určitě se vám budou hodit a jejich léčba bude drahá.
P.S.: U okna na sever je slunce jen časně ráno od druhé poloviny jara do poloviny podzimu. Staří lidé pěstovali sazenice na parapetu v dřevěných bednách. Bez dalšího osvětlení. Půda se obnovovala v lepším případě jednou za pět až sedm let. Žádná hnojiva. Ano, protáhla se, ale celkově to nebylo tak zlé.
8. září 2024, 23:27
Může to záviset na konkrétním roce a sezóně. Nyní je mnoho jasných a slunečných dnů, tzn. a není zde žádná zvláštní potřeba osvětlení.
Pamatuji si, že byl rok, kdy bylo vždy zataženo a zataženo. v tom případě máme různé lampy (na suchém, tmavém místě))
8. září 2024, 23:24
Nejen staří lidé, já mám okno na sever, stejná situace. Slunečnice až ke stropu, neurčitá rajčata až k římse a dál jako závěsy atd.
Krabice mohou být dřevěné, plastové nebo odřezávané lahve na vodu. Proto jsem se k tématu umělého osvětlení tak dlouho nevracel))
10. září 2024, 01:44
Ale z nějakého důvodu jsem si v kuchyni udělal něco jako skleník, zastrčil jsem do něj hromadu lamp a plnospektrálních a běžných LED reflektorů, takže lumeny jsou fyzicky cítit. Je to peklo pro oči, ale rostlinám se to líbí. Kočky také milují ležení na umělém slunci – natahují se na polici, trčí jim jen růžové podpatky.
Fytolampa je doplňkový zdroj světla pro rostliny, sazenice a květiny. Vyzařuje světlo spekter nezbytných pro růst a vývoj. Taková lampa je nepostradatelná v době, kdy není pro rostliny dostatek slunečného dne. V tomto článku vám řekneme, jak fytolampa funguje a proč je potřeba.
Proč potřebujete speciální lampu pro rostliny?
Vliv fytolampy na rostliny je těžké přeceňovat. Takové zařízení je nepostradatelné při přípravě sazenic, když sluneční světlo nestačí k tomu, aby se objevily silné výhonky. U fytolampy se klíčky nenatahují, vytváří se silný kořenový systém a silný stonek.
Přečtěte si také

Jak používat fytolampu pro rostliny: návod k použití
Osvětlení pokojových rostlin a květin pomocí LED lamp pomůže udržet jejich zdraví: listy budou bohaté na barvu a květy budou svěží. V létě mají rostliny dostatek slunečního světla a obejdete se bez speciální lampy, ale s nástupem podzimu květiny slábnou, častěji onemocní a natahují se. Žluté suché listy a ochablé stonky – tomu všemu se lze vyhnout.
Fytolampa pomáhá rostlinám přežít chladné období tím, že nahrazuje sluneční světlo.
Výhody fytolampy pro pokojové rostliny lze vidět pouhým okem: i v zimě vypadají květiny stejně dobře jako v létě. Navíc takové osvětlení nepoškozuje člověka – je naprosto bezpečné být v místnosti s pracovní lampou.
Přečtěte si také

Je fytolampa škodlivá pro lidi: mýty a realita
V průmyslových sklenících se bez fytolamp nelze obejít. Je velmi obtížné organizovat přirozené, jednotné osvětlení: potřebujete rovnou plochu a svahy skleněné střechy musí být nasměrovány na východ a západ, aby sluneční světlo pronikalo z obou stran. Problém krátkého denního světla však nezmizí. Fytolampy pomáhají pěstovat plodiny ve velkém množství po celý rok.
Typy fytolamp pro rostliny
- výboj sodíkového plynu (DNaT),
- halogenid kovu,
- vypouštění plynné rtuti,
- fluorescenční,
- LED světlo.
V jiném článku jsme podrobně hovořili o tom, jak vybrat fytolampu. Níže je uveden stručný popis každého typu rostlinné lampy.
Sodík
Sodíkové fytolampy se používají od roku 1930. Špičková hodnota světelného spektra takové lampy je v zelené oblasti. Rostliny potřebují modrou, červenou a oranžovou. Zelené světlo bude užitečné pouze pro květiny milující stín. Žárovka takových lamp se velmi zahřeje, a pokud jsou umístěny blízko sebe, mohou se listy spálit. HPS se instaluje pouze do speciálních lamp, spotřebovává hodně energie a obsahuje nebezpečnou rtuť. Proto se takové lampy používají extrémně zřídka.
Halogenid kovu
Metalhalogenidové výbojky (MHD) vyzařují světlo v zeleném a žlutooranžovém spektru s malým množstvím modré. Toto světlo je typické pro předjaří, a proto je MHD vhodné pouze pro sazenice. Podobné lampy se používají také k osvětlení akvárií, v tomto světelném spektru aktivně rostou vodní rostliny. Takové lampy jsou drahé a vyžadují stabilní napětí a speciální lampu. MHD se používají v průmyslových sklenících při pěstování sazenic. V ostatních případech je jejich použití neúčinné.
Rtuť
Rtuťové výbojky (MDL) se montují do standardní objímky a nevyžadují specializované výbojky. Tyto lampy mají světelné spektrum vhodné pro rostliny a spotřebovávají malé množství elektřiny. DRL však vyžadují stabilní síťové napětí a jas se po 2000 hodinách provozu snižuje.
Luminiscenční
Fluorescenční fytolampy jsou k dispozici v různých světelných spektrech, jsou levné a spotřebovávají málo elektřiny, lampy se nezahřívají, a proto se často používají k osvětlení rostlin. Ale jejich jas je nízký a často musíte použít 2-3 lampy najednou. Navíc vyžadují speciální likvidaci – uvnitř baňky jsou nebezpečné těžké kovy.
LED světlo
LED lampy jsou nejmodernějšími zdroji umělého světla pro rostliny. Splňují všechny požadavky: vyzařují vhodné spektrum světla, mají dostatečný jas, jsou odolné, mohou pracovat pod napěťovými rázy, jsou bezpečné a energeticky účinné.
Jaký je rozdíl mezi fytolampou a běžnou LED lampou?
Hlavním rozdílem mezi fytolampou a běžnou LED lampou pro rostliny je spektrum vyzařovaného světla. Specializovaná lampa na květiny vydává fialové, modré, oranžové a červené světlo – přesně to potřebují listy a stonky pro fotosyntézu, syntézu chlorofylu a fotomorfogenezi.
Fytolampa vyzařuje fialové, modré, oranžové a červené světlo, ale běžná ne, takže je pro rostliny k ničemu.
Běžná LED lampa takové světlo nevydává, a proto je pro rostliny k ničemu. Rostliny můžete osvětlit běžnou LED lampou, ale nebude to přínosné. Fytolampu nemůže nic nahradit při zachování její účinnosti.
Která fytolampa je lepší
LED žárovky nemají žádné nevýhody, ale mají spoustu výhod. Snadno se používají a výsledky jsou viditelné během krátké doby. Lampy AlexLed jsou vhodné pro domácí i průmyslové použití. A LED fytolampy se mohou stát základem agrobyznysu.